Saturday, May 5, 2018

Aisyah

Aisyah dilahirkan pada pukul 3 setengah pagi Dec 19** di Grand River Hospital, Kitchener, Ontario, Canada. Masa nak keluar dari rumah, salji dah mula turun sikit-sikit. Hospital sunyi sebab ramai staff yang masih bercuti Krismas. Doktor kami baru aje habis bercuti dan datang pukul 12 tgh malam tu untuk menyambut Aisyah.

Masa tu ayah dan Rayyan (2 tahun) tunggu diluar bilik bersalin sebab nurse tak bagi Rayyan masuk. Tapi bila Rayyan dah tertidur dalam stroller, nurse benarkan mereka masuk. Ayah tolong doktor sambut kelahiran Aisyah.

Aisyah nampak demok dan montel walau 3.3 kg aje, patutlah degil sangat nak keluar. Mata sepet dan rambut licin seperti diminyak. Nurse tanya ummi ni Cina kawin Arab ke? Muahahaha... tapi ayah dengan janggutnya, memang nampak macam Bangla+middle eastern pun, pernah kena tahan masa nak naik flight ke Halifax. 

Rambut Aisyah cuma berubah jadi halus dan kering lepas tali pusat tanggal 2 minggu kemudian. 

Bila dengar suara Aisyah menangis, Rayyan terus terjaga. Rayyan tak nak pandang kat Aisyah pun, tapi semua orang faham. Lepas tu ayah dengan Rayyan balik ke rumah. Subuh tu ummi mengantuk sangat, bila nurse tanya nak letak Aisyah dalam bilik baby ke, cepat-cepat ummi setuju. Nurse datang 2 jam sekali untuk bagi Aisyah minum.

Pagi tu, ummi selalu jenguk ke luar tingkap, tunggu ayah dan Rayyan. Dari bilik hospital tu, ummi boleh nampak tempat letak kereta. Salji dah semakin tebal. Tiba-tiba ummi nampak ayah sorong stroller Rayyan melawan salji yang dah dikikis. Ummi rasa sedih, macammanalah Rayyan malam tadi tidur tanpa ummi. Mulai hari ini, tentu masa ummi akan lebih pada Aisyah, sedangkan sebelum ini di mana ada ummi, di situlah juga ada Rayyan

No comments:

Post a Comment